1000 mil, těch tisíc mil…

Vydáno: 6. března 2011 | Autor: Imagir | Rubriky: Geoprojekty a akce, Hledání pokladů | Tisk

Oznámkuj článek:

Oznámkuj cache:

Jeden z nejhezčích pohledů, které jsem viděl, bylo pětadvacet delfínů skákajících kolem přídě plachetnice, plující Atlantikem.

Fascinuje mě na tom, jak lehce se pohybují, ani se moc nesnaží, jen se tak neznatelně vlní. Říkám si kdoví jak rychle plujeme na pěkný zadoboční vítr a oni si plavou stejně rychle jakoby nic. Když je to přestane bavit, zrychlí během vteřiny na rychlost torpéda a zmizí kdoví kam...

Každý podzim, když končí sezóna půjčování lodí na Mallorce, potřebují tamní charterovky přesunout lodě někam, kde by zase něco vydělávaly. Potřebují je přepravit na Kanárské ostrovy. Tímto způsobem se dá plachetnice pronajmout za velmi dobrou cenu na poměrně dlouhou dobu. Je to taková symbióza mezi charterovkou a bandou námořníků.

Úkol tedy zněl jasně. Přepravit loď z Mallorky na Kanáry přes Gibraltar a zvládnout to za tři týdny. Termín je zvládnutelný celkem v pohodě, pokud se proti vám neobrátí počasí. Vlastně je to tak, že fouká-li vítr, který je pro toto období typický, je plavba směrem k západu bez problémů. Tento vítr údajně vysledoval Kryštof Kolumbus, když postával na skalisku ostrova Porto Santo, kde před svou známou plavbou žil.

Vyplouváme!

K posádce jsem se přidal ve španělském přístavu Malaga, kde někteří plavbou a chlastem unavení námořníci vystoupili. Doplňujeme zásoby a rovnou vyplouváme k Gibraltaru.

Připlouváme tam v noci, ale typický čnící útes je nepřehlédnutelný. Všude „parkují" různé tankery a my hledáme místo v anglické maríně, která nás láká víc než ta španělská o kousek dál.

Město jsme pak prochodili křížem krážem a to hned několikrát, protože nám hrozila „smrt hladem" na Atlantiku :-) Měli jsme totiž menší problém. Chyběla nám plynová bomba. Taková plynová bomba je pro české námořníky důležitější než záchranný člun! Bez ní prostě neuvaříte jídlo pro posádku. Po dvou hodinách marného shánění, kdy nás místní odkazovali do většinou zavřených shopů, padlo rozhodnutí přejít přistávací dráhu místního letiště.

Gibraltar je maličký. Anglickou a španělskou část rozděluje přistávací dráha letište, která se dá přejet nebo přejít, když zrovna nic neletí. Prázdnou bombu jsem hodil na záda a poklusem hrnul z maríny k letišti. Když se zvedla závora, jdu přes runway a mám s tou bombou trochu divnej pocit. U závory na druhé straně mi došlo, že dál už nepůjdu. Zapomněl jsem si na lodi pas a chlap v uniformě mi sdělil, že dál nemůžu. Obsah báglu naštěstí nezkoumal, takže jsem jej předal Oldovi s Honzíkem, kteří ji šli naplnit španělským plynem.

Odpoledne bylo v plánu najít vytipované keše. Vydali jsme se směrem k lanovce, kterou ale právě zavřeli kvůli silnému větru. Času bylo velmi málo. Naštěstí byl poblíž chlapík s autem. Jak jsem pochopil, chlapík je poblíž vždy, když fouká silný vítr. Jeho byznys je dokonale závislý na větru... Žádný marketing, žádné složité CRM. Prostě zafouká a jde se do práce... Po krátkém smlouvání o ceně už frčíme nahoru k moc hezké St. Michael's Cave (GC1C0B7).

Kousek odsud jsme potkali slavné gibraltarské opice a vlezli do skalní pevnosti, která je dnes zároveň jakýmsi muzeem starých kanónů. Útes nad městem je provrtaný chodbami se střílnami a je odsud hezký pohled na anglickou i španělskou část města oddělenou letištěm.

High Water?

Druhý den dopoledne celá posádka debatujeme o high water. Víme, že je potřeba proplout Gibraltarem ve vhodnou dobu, kdy se vlivem přílivu hrne obrovská masa vody ze Středozemního moře do Atlantiku. Anglický marinér nám ukazuje tabulku, která určuje periodické časy high water. Od těchto časů odpočítáváme dobu, kterou nám potrvá plavba do nejužšího místa a zahrnujeme ještě nějaké další vlivy. Mapa v GPSce zase ukazuje, že jsou proudy kolem pobřeží opačné, než proudy uprostřed a úplně jasno v tom nemáme nikdo. Docházíme každý k jinému „ideálnímu" času, kdy je třeba vyplout. Výsledek byl nakonec takový, že jsme se na výpočty vykašlali, dali si pivo a vypluli hned.

Původní plán vyrazit rovnou na Atlantik ještě měníme a rozhodujeme se, že navštívíme ještě španělskou Tarifu, nejjižnější město Evropy.

Díky naší nestandardní metodě pro stanovení ideálního času proplutí úžinou, plujeme rychlostí osm uzlů dle ukazatele rychlosti na lodi, zároveň však plujeme rychlostí dva uzly dle GPS. Voda, která se právě hrne z Atlantiku do Středozemního moře nám ukazuje svou sílu, ale náš malý motor statečně bojuje. Je to vlastně souboj mezi mocným přírodním živlem a strojem. Staré dobré fosilní palivo, vydalo svou energii a dnes nad přírodou zvítězilo :-) Naštěstí se na stranu živlu nepřidal jeho kámoš vítr... Jeho chvíle příjde až později.

V Tarifě je krásně. Zažíváme tady obrovský kontrast mezi naprosto jasnou oblohou, teplými slunečními paprsky a opravdu velmi silným větrem. Člověk má většinou vítr spojený se zamračenou oblohou a špatným počasím a proto to působí zvláštně. Z oceánu se valí obří vlny a místní borci ovládající kitesurfing předvádějí parádní kousky.

Tarifa je lákavá i svou polohou. Nikde jinde totiž nenajdete nejjižnější kešku v Evropě - Al sur de Europa (GC2GTNY). Po tomto podvečerním nálezu jdeme spát a ráno vyplouváme na Atlantik...

pokračování příště...
(čeká vás: námořníkův stesk, ryby jako z hororu, keš na Madeiře, atd...)

Kódy pokladů o kterých se zde psalo: GC1C0B7, GC2GTNY

Autor: Imagir

Přidat komentář

Komentáře ke článku

• 00:58, 12. 03. 2011

mpistora

Imagir je značka nejvyšší kvality!
    Díky, těším se na pokračování.

• 12:41, 20. 06. 2017

peter

I experience considerable difficulties my considerations on substance, however I truly felt I ought to here. Your article is truly awesome. I like the way you composed this data.
    alavi foundation
    http://alavifoundation.org/old/programs/islamicorg anizations.html

• 12:51, 03. 07. 2017

AsharSeo

A debt of gratitude is in order for sharing this helpful data..

low priced postcard printing
    https://www.cheap55printing.com/cheap-postcard-pri nting/

• 18:00, 19. 08. 2017

Robinajck

These are some incredible apparatuses that i unquestionably use for SEO work. This is an awesome rundown to use later on..

Přidat komentář

Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.
Vaše jméno a e-mail stačí zadat pouze poprvé, systém si pro příště Vaše údaje zapamatuje. Jste-li zaregistrováni v systému Gravatar, bude k vašemu komentáři připojen i obrázek. Pokud je to možné, komentáře prosím pište česky, s diakritikou, děkujeme!